------------ [Home] ------------ [Pertanyaan?] ------------ [Produk Lelaki] ------------ [Produk Wanita] ------------ [Harga]



Tuesday, November 9, 2010

Khasiat Barli


Kandungan serat yang tinggi, barli juga pembersih buah pinggang. Lebih baik lagi, pengambilan yang konsisten mampu mengelakkan penyakit jantung. Jadikan air barli sebagai satu minuman yang tetap apabila kami berada di rumah.
Barli juga baik untuk kesihatan usus kita. Kandungan seratnya yang tinggi menjadi makanan kepada bakteria baik yang tidak merbahaya dalam kolon kita dan membantu melancarkan pergerkan sistem pencernaan kita. Secara tidak lansung akan menghalang dari penyakit buasir dan kanser kolon.



Asid propionik dan beta glukan dari serat yang tak larut juga membantu mengurangkan kolesterol dan menghalang pembentukan batu karang.

Pengambilan barli konsisten juga adalah satu langkah preventif terhadap penyakit jantung dan sebagainya, selain kandungan serat, ia juga tinggi dalam niasin, vitamin B baik untuk mengurangkan kolesterol.
Pesakit diabetes harus mengambil lebih banyak barli sebagai serat yang akan menstabilkan kandungan gula dalam darah dan mengelakkan dari peningkatan yang terlalu tinggi. Ia juga membantu mencegah dari i sembelit atau cirit-birit bagi yang menderita akibat Irritable Bowel Syndrome.

Barli kaya dengan selenium yang mana berfungsi mencegah kanser dan melegakan tanda-tanda lelah dan artritis. Ia satu sumber yang baik untuk manganese, copper dan fosforus.

Barli, yang nama Latinnya ialah " hordeum vulgare" , telah diusahakan lebih daripada 10,000 tahun.
Sejak zaman purba lagi, barli telah digunakan untuk tujuan penyembuhan dan telah diketahui oleh orang Cina, orang-orang Mesir, rakyat Greece dan orang-orang Rom. Atlet-atlet di Greece dan Rom pada zaman dahulu diketahui makan roti barli untuk memberikan mereka kekuatan.
Selain menikmati barli dalam bentuk minuman, saya juga menggemari sup barli dan ia amat sedap dan berkhasiat.
Di sini adalah resepi untuk sup barli:

Barley sup dengan bawang putih goreng
1 cawan bijiran barlI
5 ulas bawang putih, digoreng
2 liter stok ayam, yang direndam daripada 1 dada ayam direbus dalam tiga liter air
2 sudu minyak sayuran
2 labu bawang besar, potong dadu
2 biji karot merah , potong dadu
2 batang seleri, potong dadu
150g daging ayam potong kecil
1 sudu teh lada putih
1 sudu garam sesuai mengikut selera
1 ikat kecil daun sup dicincang kecil
1 ikat kecil daun bawang dicincang kecil

Cara memasak:
1. Cuci barli dan rendam dalam semangkuk air selama tiga jam. kemudian buang air yang direndam.
2. Panaskan minyak dalam kuali dan goreng bawang putih. Tambahkan karot dan daun seleri, kemudian barli dan tumis selama tiga minit.
3. Tambahkan stok ayam, lada dan bawang putih goreng dan didihkan di atas api kecil selama minima satu jam, atau sampai barli lembut.
4. Tambah garam untuk rasa dan melayani sup dan hiasi dengan daun sup dan daun bawang yang dicincang.

Amalkanlah cara hidup sihat dengan penyembuhan semulajadi.

3 comments:

  1. Assalamualaikum ,puan bolih tak saya menguna teks yang ada di laman ini saya guna kan utuk produk saya . saya pengeluar produk barli segera.minta maklum balas dari pahak puan terimakasih,,,

    ReplyDelete
  2. Kat mana jual....tapi tak ada jual minuman air botol barli...

    ReplyDelete
  3. Beli aja d kedai runcit atau pasaraya yg mentah ada banyak murah je.. isi dalam periuk isi air rebus... selesai.mudah dan senang..analkan minum hari2 buat bekal ke tempat kerja sekali

    ReplyDelete

Pertanyaan dan Tempahan

Nama *
Email *
Handphone No.
Subject *
Message *
Image Verification
captcha
Please enter the text from the image:
[Refresh Image] [What's This?]
Powered byEMF Contact Form
Report Abuse